Anna-Liisa Hanni
- Disainiteaduskond
- Tootedisain
- ma
- Helineelavate toodete valikut võimaldava digiplatvormi prototüübi väljatöötamine avatud kontori kontekstis
- Juhendaja(d): Merike Rehepapp
Kujuta ette, et oled avatud kontoris. Sa kuuled taustal teiste inimeste suhtlemisest tingitud müra, kuskil telefon heliseb. Sul on vaja minna kolleegi juurde, kes keskendunult töötab ja Sa näed, et ka tema ümber olevad inimesed on süvenenult arvuti taga.
Mida Sa teed? Sa ei taha ju ometi teisi segada. Sosistad: “Mul on vaja Sinuga rääkida, mul on mõned küsimused, kas lähme kuhugi mujale?”. Tunned veidi piinlikkust, sest oled saanud siiski ka teiste kolleegide tähelepanu.
Kas tuleb tuttav olukord ette?
Nüüd oled Sa aga saanud ülesande, kuidas seda probleemi lahendada. Üldiselt tegelevad müra probleemiga sisearhitektid ja akustikud, aga ka tootedisainerid saavad sellega edukalt hakkama. Sul on olemas baasteadmised ruumiakustikast ning tead, et heli summutamiseks saab kasutada erinevaid lahendusi, näiteks seina- ja laepaneele. Samuti tead, et tihti kasutatakse avatud kontoris akustilisi kabiine, kuhu saab minna rääkima nii, et sellega teisi ei sega.
Sa lähed Google’isse ja sisestad otsingusse “Paneelid” ja mida Sa näed: ei midagi piisavalt erilist. Proovid mõnda muud märksõna, aga ikka ei midagi. Sa ei leia sellist toodet, mis eristuks teisteks ning oleks esteetiliselt keskkonda sobiv. Selleks võib kuluda päevi või isegi nädalaid, enne kui leiad mõne sobiva toote. Siis aga tuleb järgmine probleem. Kui hakkad informatsiooni toote kohta otsima, avastad, et iga toote kohta on antud nii erinev informatsioon, et ei oska kuidagi neid omavahel võrrelda. Mille järgi Sa siis otsustad?
Selle probleemi lahendamiseks olen loonud digiplatvormi prototüübi, mis koondab erinevaid akustilisi lahendusi. Digiplatvormis on võimalik huvipakkuvaid tooteid omavahel võrrelda sisearhitektidele oluliste parameetrite järgi. Iga toote kohta on andmed esitatud ühtselt ja arusaadavalt.
Samuti on võimalus kasutada akustilist teadmistebaasi (AKUSTIKA), mis koondab kokku akustikaalased õppematerjalid, mis on lihtsasti ja illustreerivalt kirjeldatud. Kui sellest jääb puudu, on võimalus vestluse kaudu küsida akustikult abi toodete valimise protsessis.
Toodete nimekirjas näeb valitud tooterühma, näiteks seinapaneele. Võimalus on tooteid filtreerida sisearhitektile oluliste parameetrite järgi ning iga parameetri juures on infoikoon, millele peale vajutades näeb parameetri lühikirjeldust.
Kuna paljud tootjad ei ole andnud toodete hinda, on digiplatvormis loodud parameeter “Hinnaklass”, mis saadakse toote keskmise hinna, helineeldusteguri ja pindala suhtena. Selle parameetri järgi on võimalus tooteid sortida. See tähendab, et kallimat toodet võib kuluda vähem ja kokkuvõttes saab kulusid säästa.
Toodete nimekirjas on kuvatud iga toote kohta sisearhitekti jaoks kõige olulisem info, mille põhjal ta enamasti valiku teeb. Rohkem infot toote kohta näeb tootele peale klikkides. Kursoriga peale liikudes (teisel tootel) näeb materjali ning saab valida heli sageduse, et kuvada õige helineeldeteguri vääärtus. Kui ei oska valida õiget sagedust, saab akustiku nõuandlast vaadata erinevaid näiteid või küsida abi akustikult.
Toodete võrdlemiseks on vaja märgistada huvipakkuvaimad tooted ning kõrvale paremale tekib kollane nupp “VÕRDLE”, mille peale vajutades suunatakse kasutaja toodete võrdlustabelisse.
Toodete võrdlemiseks on vaja märgistada huvipakkuvaimad tooted ning kõrvale paremale tekib kollane nupp “VÕRDLE”, mille peale vajutades suunatakse kasutaja toodete võrdlustabelisse.
Kui soovid täpsemalt lugeda ruumiakustikast, avatud kontori müra probleemist, sisearhitektidele suunatud uuringu tulemustest ja loodava prototüübi protsessist: